lördag, november 30, 2013

December Daily




Jag skulle ha visat mer art journaling denna gång, men jag har lagt om i schemat och tänkte visa några uppslag ur min December Daily, ofta förkortat DD. En DD blir vad man gör det till. En del väljer att dokumentera alla dagar fram till jul, andra noterar jultraditioner, recept och annat minnesvärt. Själv gör jag en blandning. Jag fyller helt enkelt ut med recept, traditioner, önskelistor, vad dottern sagt ang Tomten från år till år osv. :) Det blir julminnesalbum helt enkelt!




Ofta gör jag mina albumpärmar själv, men denna gång har jag använt färdiga sk Covers från Zutter. (Det är ju faktiskt december om bara några dagar, så jag valde att "fuska till det" med färdiga pärmar! ;) ) Till detta använde jag stl 6*6". Eftersom papprena jag använt är 12*12" är det ju bara att dela dem ett par gånger så har man 4 sidor per ark. Från Zutter kommer även den fina BIAn, Bind-it-All - ett otroligt bra verktyg när man gör egna album!



Under året lägger jag allt julrelaterat i en och samma låda; julpapper, dekorationer av olika slag och även olika band och spetsar. Allt jag kan tänka mig använda i mina DD åker ner där, och på det viset går det mycket smidigare att komma igång när det sedan är dags för julpyssel. 

Fram med fina skärmaskinen, och skära upp papper, sedan fram med BIAn för att stansa hål för spiralen och sedan montera. Jag brukar inte dekorera sidorna så mycket utan tar det dag för dag sedan.



Jag märker sedan upp datumen, fäster några tags här och var.



Knappar är jag väldigt dålig på att använda, men här har jag i alla fall fått en på plats. :)



Vissa uppslag dekorerar jag inte alls annat än en datummarkering. Hellre att man har för stora tomma ytor än för små, så man får plats med alla foton och text sedan.



Vissa sidor låter jag vara, andra sidor viker jag in.



Julafton får alltid minst ett helt uppslag. Här även några extra större tags. En del väljer att ha julafton som den sista dagen i sin DD, men jag vill ha hela december så jag får med nyår också.



Trots att det fortfarande är tomt börjar man ana att det kommer bli av det tjockare slaget... :)




Såna här album kan man ju göra för vilken månad eller årstid som helst. Snabbt och roligt att göra, och kul att kika i sen. I år ville min dotter ha ett eget, så imorgon ska vi tydligen knåpa ihop ett till! :)

Om du är nyfiken på hur en Bind-it-All fungerar kan du kika in till Gunilla på butiken. Spiralerna säljs styckevis, och du kan få låna butikens BIA och testa binda ihop själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar