onsdag, juli 25, 2012

Årets sommartema - Stormy Sky


Om min förra DT-layout var en hyllning till Dalarna, skulle man kunna kalla dagens layout för en fritolkning av årets sommar. ;) Detta DT-inlägg hittas även hos Annelie & Mians Scrapbook & Pyssel.


Mönsterpappret som jag arbetat med denna gång är från Inkido, "Drömmar - Prick Beige". Bakgrunden har jag sprayat med Glimmer Mist i olika färger och sedan stämplat med Glimmer Mist "Arctic Blue". En liten bit aluminiumfolie fick fungera som uppsamlare där jag sprayade en pöl med mist, och jag har sedan använt det för att stämpla med glas och flaskor i olika storlekar. Här och var skymtar även små partier av en gammal textstämpel jag hittade i mina gömmor. Dekorationerna med nallen och flickan som kom i mitt DT-paket är verkligen hur söta som helst, och perfekta till små flick- och pojkprojekt!
    

Vimplarna av chipboard har jag slipat och sedan ritsat med det lilla men helt underbara verktyget "Scratcher" från Tim Holtz/Tonic Studio. Behandlingen avslutades med ett lager Crackle Paint "Clear Rock Candy" för att få ett väderbitet uttryck. Fyran som jag klämt in har fått ett par lager Inka Gold i blått och rosa och sedan slipats lätt. Under detta sitter en bit tyllband som färgats in med Tattered Angels Glimmer Mist "Arctic Blue". På några ställen har jag också embossat någon av prickarna. Här syns en under vimpeln.


Jag har, säkert som så många andra, mycket skol-/dagisfoton över - speciellt de mindre storlekarna! Dessa ville jag göra något roligt med och har därför kikat närmare på vattenfallsvikning. Fotona som jag utgått ifrån har måtten 5*7,5 cm ungefär.
Jag började med att skära ut en bit vit cardstock, ca 20*8,5 cm, och en smalare remsa med måtten 11,5*1,5 cm. Den större biten har jag bigat vid 5, 7 och 9 cm. Denna viktes sedan vid markeringarna så jag fick en bit som såg ut som ovan. Jag färgade sedan in denna med Distress Ink "Stormy Sky".


Jag monterade mina tre små foton på blå cardstock från Core'dinations och fäste sedan dessa på den vikta biten cardstock.
Det understa fotot sitter helt fäst på den större vikta delen (den på 5 cm), och de två övre fotonas kant sitter endast fästa på varsitt av de smalare utrymmena mellan de vikta markeringarna.
Den yttersta kanten på den smala pappremsan ruffades till lite grann så att det understa kortet har något att "haka i" när jag drar fram min journaling.
Till sist måttade jag in var jag ville ha mitt "vattenfall" och fäste remsan över den längsta bakre delen. Den längsta delen ska bara klämmas/hållas fast av remsan - den får alltså inte fästas med någonting, utan måste kunna löpa fritt.
På flärpen som kikar fram under remsan har jag trätt tyllband genom en eyelet. Vad som händer när man fortsätter dra ser man på bilden nedan. Drar man ytterligare, så "vips släpper det "i-hakningen" och alla korten vänder sig så man får fram all journaling på baksidan. Det är grymt spännande tycker min 5-åring! ;)


Nu håller jag bara alla fingrar och tår för att vi ska få en fin avslutning på sommaren! Som många konstaterat före mig; det är ett perfekt pysselväder, men lite sol och värme skulle ju verkligen inte skada nu... ;)

Material och verktyg:
Mönsterpapper, Inkido "Drömmar - Prick Beige"
Cardstock, blå Core'dinations/Tim Holtz
Cardstock, vit
Dekorationsfigurer, flicka och nalle
Dekorband, vitt med prickar
Distress Ink "Stormy Sky"
Distrass Ink "Walnut Stain"
Tattered Angels Glimmer Mist, Arctic Blue
Tattered Angels Glimmer Mist, Denim Blue
Tattered Angels Glimmer Mist, Black Cherry
Tattered Angels Glimmer Mist, Vintage Pink
Crackle Paint "Clear Rock Candy"
Chipboard, vimplar
Tim Holtz Idea-ology "Numerals"
Falsben
Öljetter, silver
Inka Gold, rosa
Inka Gold, blå
Ink blending tool, Ranger
Ink blending foam, Ranger
Embossingpenna, Ranger
Embossingpulver, silver
Glossy Accents
Tim Holtz/Tonic Studio Scratcher

3 kommentarer:

  1. Snygg!!!
    Smart sätt att montera foton.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken smart ide att få med många kort. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Fiffigt med "vattenfallet"! Härlig LO!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera